Sunday, September 20, 2009

Nizar Oii !! : Selcat Selangor zalim bertindak ala Gestapo

Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan Selangor (Selcat) dikritik kerana pegawai-pegawai daerah yang dipanggil memberi keterangan dilayan seperti penjenayah dan perlu menjawab soalan mengikut kehendak jawatankuasa itu.

Pegawai Daerah Klang, Bakhtiar Hussin (gambar) menyifatkan Selcat tidak mencerminkan proses siasatan sebenar kerana lebih menjurus kepada serangan peribadi selain menjejaskan imej serta kredibiliti dirinya sebagai penjawat awam sejak 30 tahun lalu.

Beliau adalah antara sembilan Pegawai Daerah di Selangor yang dipanggil memberi keterangan pada 9 September lalu yang berlangsung selama empat jam dan disambung lagi pada keesokkan harinya.

Katanya, siasatan yang diketuai oleh Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN), Teng Chang Khim itu dilakukan dalam suasana tegang dan tidak berhemah.

''Saya rasa amat terhina dengan proses memberi keterangan yang dikendalikan Selcat. Mereka mengemukakan soalan seolah-olah saya langsung tidak faham prosedur, bodoh dan tidak tahu menjalankan tugas.

''Saya telah berkhidmat sebagai penjawat awam hampir 30 tahun dan ini kali pertama saya diperlakukan seperti ini. Ia memberi kesan kepada maruah, imej, reputasi serta kredibiliti saya," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.klik di sini

Ulasan

Tindakan SELCAT yang ditubuhkan oleh kerajaan negeri ialah untuk mencari salah pembangkang iaitu BN dan kemudian lempaq semua taik kepada BN jika berlaku masalah di Selangor. Ini adalah pandangan aku berkenaan negeri Selangor dan negeri ini lebih kurang sama saja dengan PP yang dikuasai DAP dan modus operandi mereka jika berlaku masalah ,semua kesalahan itu adalah kerajaan dahulu .

Tindakan Selcat melayan pegawai-pegawai daerah dan soal siasat mereka adalah jelas seperti Gestapo kerajaan Nazi Jerman jelas menunjukkan mereka ini zalim dan tidak mengikut prosedur soal siasat. Jika mereka dalam kes Teoh Beck Hock ,asyik dok salah SPRM 100 % sehingga pergi heret saksi mana mai mengaku dicederakan oleh SPRM , bagaimana pulak dengan tindakan Gestapo Selcat ini soal siasat pegawai kerajaan negeri ??

Prosedur soaljawab yang dikendalikan oleh pengerusi-pengerusi NGO & Pakatan nampak sangat tidak professional. Apa motif nak serang soalan-soalan bodoh dan berunsurkan serangan peribadi terhadap pegawai ini semua ??

Malah DS Khir sendiri menyifatkan soal siasat mengenai peruntukkan kerajaan dahulu seperti ini akan menimbulkan krisis proses pentadbiran negeri Selangor

“Selcat hanya bertumpu kepada mencari setiap kesalahan yang dilakukan oleh pegawai kerajaan negeri mengenai perbelanjaan peruntukan Adun berkenaan,” ujarnya mengulas krtikan Pegawai Daerah Klang itu terhadap cara soal siasat Selcat.

"Selain itu, Selcat ini tidak lebih hanya sekadar menjadi alat bagi memenuhi kepentingan politik mereka. Mungkin ini cara pentadbiran 'ala-pakatan rakyat' yang diamalkan oleh mereka," jelasnya.

Sekiranya Selcat atau kerajaan negeri merasakan wujud unsur penyelewengan dalam soal peruntukan itu, mereka patut melaporkan kepada pihak berkuasa termasuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Dalam perkembangan lain, Dr. Mohamad Khir memberitahu pihaknya akan mengambil tindakan mahkamah berkaitan dengan kesahihan undang-undang terhadap penubuhan serta fungsi Selcat tidak lama lagi.

Malah, tindakan itu turut melibatkan akta penghinaan DUN kerana beliau bersama empat lagi wakil rakyat BN digantung daripada menghadiri sidang DUN selama setahun kerana mengkritik Selcat termasuklah tidak hadir pada sesi pendengaran jawatankuasa itu

No comments:

Post a Comment