Saturday, October 17, 2009

Nasib kontraktor Melayu dan India di PP

Dasar tender terbuka yang diamalkan di Penang adalah sewajarnya dijadikan teladan kepada kita semua. Bunyinya memang adil, sebab mengikut meritokrasi dsbnya. Tetapi meritokrasi ini begitu dicanang-canangkan oleh mereka kerana hanya kaum mereka saja yg dapat menepati kriteria-kriteria nya.

Tidak ada kaum lain yg mampu menyaingi kaum cina mendapatkan kontrak di pulau pinang melalui sistem meritokrasi ini, kerana sememangnya mereka mengawal pelbagai sektor ekonomi. Inilah bahayanya bila kuasa politik digabungkan dgn kuasa ekonomi.

Lambat laun mereka akan berjaya menyingkirkan kaum lain sepenuhnya melalui meritokrasi - bijak kan?Dan apabila meritokrasi seumpama yg diamalkan oleh Lim Guan Eng ini berjaya di kembangkan ke seluruh negara, maka itulah masanya bangsa lain, termasuklah Melayu berpindah ke pulau-pulau yg masih belum berpenghuni sepertimana pupusnya orang melayu di Penang ( orang Melayu cuma ramai di Seberang Prai).

Lantas, inilah pilihan yang kita ada sekiranya BN tumpas dimasa hadapan. Apa yang berlaku hari ini, adalah game-plan kaum "ultrakiasu" dan Anwar Attartuk menjadi proxy-nya. Kalau dulu kaum "kiasu" ini perlu rasuah dan sebagainya untuk memperolehi jalan, kini tidak lagi, semuanya diberi percuma oleh Anwar Attartuk, termasuklah mengadakan demonstrasi saban waktu. "Free ride" kata orang putih.

Saya mencabar mana-mana kontraktor Bumiputera yg begitu kuat menghentam kerajaan untuk anda mencuba nasib di Pulau Pinang , dan sudilah berkongsi cerita dengan kami di sini setelah itu.


sumber : rahman,ahchong,muniandy

No comments:

Post a Comment