Saturday, January 23, 2010

Siapa yang untung jika Mansor dilantik Pengerusi PUZ


Bakal Pengerus PUZ PP . Siapa yang untung dalam perlantikan baru ini ?


Khabar angin mula bertiup kencang di PP iaitu TKM 1 Dr Mansor Othman disebut-sebut bakal menjadi Pengerusi Zakat Negeri PP ( PUZ PP) iaitu jawatan yang secara tradisinya dipegang oleh YDP MAIPP. Jika di Selangor , MB Selangor Khalid Ibrahim mahu tuntut jawatan Pengerusi YBK tetapi di sini pula penyakit gila kuasa terus merebak dengan pantas .

Menurut sumber , hanya nama Dr Mansor dan Malik Itik sahaja yang disenaraikan untuk mengisi jawatan itu dan tiada pun nama YDP Maipp iaitu Ustaz Elias Zakaria . Mengikut sejarah penubuhan PUZ sejak 1994 , anak syarikat milik penuh MAIPP ini dipengerusikan sendiri oleh YDP Maipp . Mengapa Ustaz Elias takut untuk bersuara haknya sebagai YDP ?? Beliau sudah 15 tahun dalam MAIPP dan harus pertahankan PUZ dari terlepas ke tangan kerajaan negeri sosialis ini .


Persoalannya ialah sudah ada suara dari PUZ sendiri mempersoal mengapa PUZ perlukan pengerusi yang lain sedangkan sudah ada YDP Maipp yang lebih layak memikul tanggungjawab dan amanah ini dalam pentadbiran sebuah agensi yang mentadbir dan menjaga kebajikan umat Islam . Mengapa perlu ada campurtangan oleh kerajaan negeri PP dalam urusan pentadbiran MAIPP ini ?? Setelah Salleh Man gagal mendapat tempat YDP Maipp , diwujudkan pulak Timbalan YDP untuk beliau oleh mereka bagi letak juga dia sebagai janji kemenangan di Permatang Pasir .

Desas -desus dari sumber PUZ sendiri memaklumkan sejak Pakatan mengambilalih negeri PP , mereka telah target untuk menguasai PUZ ini kerana kutipan zakatnya serta perniagaan yang dijalankan telah menjangkau RM 40 juta setahun !! ketika itu sy masih ingat lagi TKM 1 YB Fairuz Khairuddin telah melancarkan serangan berunsur fitnah kepada mantan YDP Maipp YB Shahbudin Yahya kononnya berlaku penyelewengan dalam PUZ . Tetapi sehingga sekarang tiada pun mereka tampil ke untuk menunjukkan bukti bahawa berlaku penyelewengan semua itu .

Apa yang dibimbangkan oleh PB jika puak2 ini mengambilalih Pengerusi PUZ , maka akan berlaku penyelewengan duit zakat dan disalahgunakan . Kita tidak mahu duit zakat ini digunakan oleh kerajaan negeri untuk menjalankan urusan pentadbiran mereka seperti dulu pernah dicadangkan oleh MB Selangor yang mahu menggunakan duit Baitulmal . Malah yang lebih mudah mereka boleh buat ialah Adun2 Kafir DAP dan PKR ini guna duit zakat orang Islam untuk diberi bantuan kepada orang ramai .

Sy sebagai anak muda di PP bimbang dengan situasi ini tidak tahu bagaimana masa depan akan datang nasib umat Islam di negeri ini . Selepas tanah wakaf umat Islam dikawal sepenuhnya oleh kerajaan negeri malah tidak dibenarkan membuat pembangunan , kini Pusat Urus Zakat pulak hendak dikuasai mereka . Bagi ahli2 PAS dan PKR di PP , mungkin bagi mereka hanya perubahan biasa tetapi kesan dan natijahnya mereka tidak nampak. Mereka semua telah dibutakan mata bersama YB2 Melayu dalam kerajaan negeri yang hanya sebagai Yes man saja .

Tambahan pulak , pernah rakan saya dalam PAS beritahu yang Mansor ini ketika semasa kempen PRK Penanti iaitu semasa beliau menjadi calon , beliau pernah ditanya soalan mengenai nasib tanah wakaf di PP oleh seorang penyokong PAS . Beliau tidak dapat menjawab soalan itu hingga mukanya merah padam dan adakah pemimpin seperti ini boleh menjadi diamanahkan sedangkan nasib tanah wakaf di PP pun dia tidak tahu ??


sumber : pejuang bangsa

No comments:

Post a Comment