Saturday, May 1, 2010

Sudah lah nak roboh kedai melayu , Guan Eng fitnah lagi kafe Do Re Mi adalah Beach Bar !!


PULAU PINANG 30 April - Pemilik kedai makan atas pokok yang diberi nama Kafe Do Re Mi, Johar Ismail hari ini membuat laporan polis terhadap Ketua Menteri, Lim Guan Eng kerana didakwa memfitnahnya dengan menyatakan premisnya itu merupakan sebuah bar.

Johar, 34, yang ditemani beberapa rakannya membuat laporan itu di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Timur Laut, Jalan Patani di sini kira-kira pukul 3 petang.

Dalam laporan itu, Johar mendakwa Guan Eng telah memfitnahnya menerusi kenyataan kepada akhbar Konsep Era Pakatan bertarikh 19 Mac hingga 4 April lalu dengan menyatakan bahawa kafe miliknya itu adalah sebuah bar iaitu Do Re Mi Beach Bar.

Ketika ditemui di luar balai polis tersebut kata Johar, kenyataan Guan Eng bukan sahaja menjatuhkan maruahnya dan keluarga, malah merupakan satu fitnah besar yang akan menimbulkan syak wasangka dan was-was seluruh umat Islam terhadap kafe yang diusahakannya selama ini.

''Sebagai seorang pemimpin di negeri yang kecil seperti Pulau Pinang, beliau boleh datang dan melihat sendiri apa yang saya lakukan di Kafe Do Re Mi dan bukannya mengeluarkan kenyataan palsu yang berunsur fitnah seperti itu.

''Saya rasa isu ini dikeluarkan bertujuan mengurangkan rasa simpati rakyat Malaysia beragama Islam terhadap saya. Ia supaya bila kerajaan negeri merobohkan Kafe Do Re Mi, mereka tidak lagi bersimpati dan merasakan tindakan Guan Eng wajar kerana saya membuka bar di tepi pantai.

''Demi maruah saya dan keluarga, saya membuat laporan hari ini untuk menyangkal dakwaan tersebut. Saya juga meminta dan merayu kepada seluruh rakyat Malaysia apabila membaca sesuatu berita, sila semak kesahihannya terlebih dahulu. Jangan mempercayainya bulat-bulat," katanya.

Johar merupakan satu-satunya pemilik kedai makan atas pokok yang terletak di kawasan pantai Tanjung Bungah di sini.

Menurut Johar, beliau akan sedaya upaya mempertahankan kafe miliknya itu walaupun arahan untuk merobohkannya telah dikeluarkan Timbalan Ketua Menteri 1, Mansor Othman baru-baru ini.

Dalam arahannya, Mansor turut mengesahkan antara gerai yang akan dirobohkan bermula esok adalah Kafe Do Re Mi di Tanjung Bungah dan Three N Ikan Bakar di Bukit Dumbar yang kedua-duanya dimiliki pengusaha Melayu.

Kata Johar, dalam usaha mempertahan premisnya, beliau telah berjumpa Mansor di pejabatnya di Komtar, Isnin lalu meminta supaya tindakan merobohkan kafenya itu ditangguhkan sehingga satu jalan penyelesaian terbaik dapat dicapai antara kedua-dua pihak.

''Saya minta beliau tangguh dahulu arahan itu. Tapi kalau tak boleh tangguh dan mahu saya keluar, saya minta diberikan kebenaran berniaga di kawasan Pulau Tikus dan bukannya kawasan Bayu Senja di Batu Feringghi.

''Beliau (Mansor) kata akan berbincang perkara ini dengan Guan Eng. Tapi ini mungkin politik atau janji-janji kosong beliau sahaja kerana sehingga kini tiada sebarang keputusan atau surat mengenainya saya terima," katanya.

Justeru, Johar meminta semua pihak yang boleh membantunya supaya tampil ke hadapan mencari jalan penyelesaian mengenai isu berkenaan.

Katanya, tindakan kerajaan negeri yang tetap bertegas ingin merobohkan kedai dan gerai milik orang Melayu di negeri ini merupakan satu tindakan kurang bijak yang hanya akan membuatkan rakyat golongan bawahan terus tertindas dan tidak mendapat pembelaan.

''Kami telah sokong dia (Guan Eng) sehingga boleh menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang. Sepatutnya dia membalas budi kami dengan memberi sokongan dan bantuan, tetapi apa yang berlaku sebaliknya apabila kerajaan negeri bertindak rakus dan zalim sebegini.

''Mereka (pemimpin negeri) juga seolah-olah tidak tahu langsung bagaimana mahu menyelesaikan masalah seperti ini. Jadi, bantulah kami supaya nasib kami terbela," katany

No comments:

Post a Comment