Thursday, May 6, 2010

Guan Eng gagal tarik pelaburan ke PP !!




Ketua Menteri Pulau Pinang didesak agar membentangkan perolehan dan perbelajaan suku pertama 2010 memandangkan pelaburan luar ke Pulau Pinang menyusut dari RM10.2 bilion pada tahun 2008 kepada RM2.2 bilion pada tahun 2009. Malah misi pelaburan kerajaan negeri ke luar negara yang sangat kerap iaitu sebanyak 15 kali terutama ke Singapura berbanding tempoh Guan Eng menjawat jawatan Ketua Menteri juga tidak mendatangkan banyak hasil kepada pelaburan negeri .

Datuk Seri Dr. Hilmi Yahaya (BN-Teluk Bahang) berkata di sidang DUN semalam , walaupun pelaburan sebanyak RM10.2 bilion diperoleh pada 2008, iaitu ketika pakatan pembangkang memerintah negeri, pelaburan berkenaan sebenarnya telah dibawa masuk oleh kerajaan Barisan Nasional (BN).

"Mereka juga kata akan bawa masuk pelaburan berjuta ringgit ke negeri ini melalui beberapa perjanjian yang telah dimeterai dengan beberapa negara "

"Betulkah pelaburan itu dapat dibawa masuk atau semata-mata perjanjian atas kertas kerana dari segi pengalaman saya, tidak semua perjanjian itu mampu membawa pelaburan, ada yang gagal," katanya.

Selain itu, Ketua Pembangkang Datuk Azhar Ibrahim juga mendakwa berdasarkan kepada data yang diperoleh iaitu pelaburan negeri PP menurun cukup banyak sehingga 80 peratus tahun lalu.Menurutnya, jumlah yang dicatatkan itu lebih rendah berbanding dua negeri lain yang berada di bawah pemerintahan pembangkang iaitu Kedah yang mencatatkan penurunan pelaburan sebanyak 50 peratus dan Selangor 42 peratus tahun sama.


'Kita sedar bahawa kemelesetan ekonomi yang berlaku tahun lalu dialami oleh semua negara, namun, apa usaha yang dilakukan kerajaan negeri untuk memujuk syarikat-syarikat yang ingin keluar dari negeri ini supaya mereka tidak berbuat demikian?

''Mereka perlu pergi berjumpa kilang-kilang ini, ambil tahu masalah mereka dan cuba beri insentif yang lebih baik supaya kilang-kilang ini terus berada di Pulau Pinang. Inilah yang perlu diambil berat dan bukannya berlumba-lumba pergi ke luar negara cari pelaburan yang belum tentu ada hasil.



Kegagalan Guan Eng menarik pelaburan ke PP semakin menarik bila Penolong Setiausaha GERAKAN Pulau Pinang, Goh Kheng Sneah menggesa Lim Guan Eng melepaskan jawatan selaku Ahli Parlimen Bagan dan memberi tumpuan sepenuhnya kepada pentadbiran negeri.



Penurunan pelaburan menurut Goh jelas menunjukkan beliau tidak mampu menggalas tanggungjawab sebagai ketua menteri kerana mengikut sumber yang saya ada, sejak Guan Eng menjadi ketua menteri, 15 kali beliau ke luar negara atas alasan ingin mencari pelabur luar masuk ke Pulau Pinang.

“Kalau betul beliau ke luar negara untuk tujuan itu, kenapa pelaburan di sini menurun? Saya juga dapat maklumat beliau ke luar negara dengan membawa isteri dan keluarganya, kalau betul pergi atas tujuan untuk mencari pelabur luar, apa gunanya bawa keluarga dan isterinya sekali?,” katanya kepada media, semalam.


Menurutnya, penurunan itu adalah penanda rakyat Pulau Pinang berada dalam zon bahaya dan 2010 dijangka menyaksikan penurunan yang lebih ketara berikutan penolakan Kerajaan Negeri terhadap pelaburan RM10 bilion atas alasan kekurangan tenaga mahir.

Tindakan menolak pelaburan itu adalah tidak wajar dan kurang bijak kerana menolak pelaburan bernilai RM10 bilion yang dilihat mampu memulihkan keadaan pelaburan di negeri ini dengan alasan yang tidak munasabah.

“Beliau tidak sepatutnya memberi alasan bahawa Pulau Pinang kekurangan tenaga mahir untuk tidak menerima RM10 bilion kerana ia dilihat tidak adil kepada rakyat di Pulau Pinang sedangkan ketika perindustrian mula memasuki Pulau Pinang pada awal tahun 70-an, masa itu juga kita tiada tenaga mahir,” katanya.

Kheng Sneah turut mencabar Guan Eng untuk mengeluarkan jumlah pelaburan terbaru iaitu pada tahun 2010 berikutan jumlah pelaburan terkini iaitu bagi bulan Januari dan Februari 2010 adalah RM100 juta.

“Jangan tanya saya di mana saya dapat jumlah ini kerana apa yang lebih penting, saya cabar Guan Eng memberikan berapa jumlah pelaburan sebenar untuk tahun ini dan kalau betul beliau berkata pelaburan di Pulau Pinang stabil, buktikan kepada saya.

“Saya juga cabar beliau buktikan bahawa jumlah yang saya berikan ini adalah salah dan beliau mestilah memberikan jumlah yang sebenar kerana rakyat perlu tahu bagaimana keadaan pelaburan di sini,” katanya.



Nampaknya Guan Eng diktator yang dikatakan pemimpin bijak , integriti , khalifah Umar Abd Aziz la dan segala macam gelaran sebenarnya gagal membawa pelaburan ke negeri antara yang termaju di Malaysia . Dahulu selepas menang sahaja bukan main lagi cakap besar yang " kita kerajaan Pakatan Rakyat akan menarik banyak pelabur-pelabur ke PP " tetapi sekarang habuk pun tarak . Guan Eng dok pi luar negara itu semua sign MOU kosong saja ..


Persoalannya di sini , kalau negeri Kedah yang ditadbir oleh Ustaz Azizan PAS pun mencatat penurunan 50 % pun, ini negeri hebat dan maju seperti PP malah ditadbir pulak Khalifah kesayangan PAS nampak lagi teruk penurunanya . Ini bermakna pentadbiran Guan Eng adalah 50 kali teruk la daripada kerajaan PAS kedah .

PB yakin penurunan teruk peratusan pelaburan ini adalah disebabkan dasar-dasar kerajaan negeri Pakatan yang mengantikan dasar-dasar kerajaan BN duilu itu sendiri menyebabkan pelabur tidak berminat melabur . Kita lihat sudah 2 tahun Guan Eng memerintah PP tetapi mereka gagal membawa kemakmuran ekonomi lebih baik kepada rakyat .

Ini baru memerintah sebuah negeri pun sudah gagal , macamana mahu perintah negara . Itu pun ada angan-angan mahu tawan Putrajaya .

No comments:

Post a Comment