Monday, November 23, 2009

Pembangkang DAP Dibidas Terus Jadi Agen Chin Peng

Oleh Kazman Kamal

Kuala Lumpur -- Pembangkang hari ini dibidas kerana terus menjadi lidah dan agen untuk membawa pulang Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya, Chin Peng ke negara ini.

Justeru Pengerusi Biro Pendidikan Politiknya, Ali Mazat Salleh berkata kerajaan tidak perlu melayani lagi segala tuntutan atau sebarang perkara yang berkaitan dengan isu tersebut demi keharmonian rakyat negara ini.

Tegas beliau isu berkenaan cukup sensitif kerana kekejaman Chin Peng amat sukar dilupakan khususnya bagi mangsa serta saudara mara yang terlibat termasuk seluruh rakyat Malaysia ketika era keganasan komunis satu ketika dahulu.

"Kita pun hairan dengan kesungguhan pembangkang ini khususnya DAP. Suara mereka tidak selantang membela nasib perajurit negara khususnya mereka yang telah terkorban di tangan pihak komunis.

"Malah kalau kita teliti apa yang dinyatakannya, Chin Peng tidakpun menyatakan dia melakukan sesuatu yang salah. Dia nyatakan bahawa perkara biasa dalam perang bila ada orang awam terbunuh, malah katanya di pihak komunis pun ada yang tidak bersalah dibunuh. Apakah ini kita patut layani lagi", katanya.

Beliau berkata demikian kepada laman webPemuda sebagai mengulas kenyataan Pengerusi DAP, Karpal Singh yang menyatakan kerajaan dan rakyat negara ini sepatutnya menerima permohonan maaf Chin Peng yang tidak mengenakan sebarang pra-syarat dan membenarkannya pulang ke tanah air.

Kata Karpal, sempena ulang tahun ke-20 perjanjian damai di antara Kerajaan Malaysia dan Parti Komunis Malaya (PKM) yang dipersetujui pada 2 Disember 1989, pihak kerajaan sepatutnya menerima permohonan Chin Peng dan membenarkannya pulang ke tanah air dengan segera.

Karpal mendakwa Chin Peng masih merupakan seorang rakyat Malaysia yang sah, walaupun ada yang berpendapat bahawa beliau tidak pernah memohon untuk kewarganegaraan selepas Malaya mendapat kemerdekaan.

Mahkamah Rayuan sebelum ini telah menolak permohonan Chin Peng untuk pulang ke Malaysia kerana kegagalannya mengemukakan sijil kelahirannya.

Ali yang juga Ketua Pemuda UMNO Kulai seterusnya berkata pemimpin DAP tidak seharusnya menjadikan isu berkenaan sebagai “mainan” politik mereka.

"Mungkin DAP sudah bangkrap isu. Kalau mereka nak memuja Chin Peng itu hak mereka tapi bagi kita isu ini tak perlu dilayan hanya untuk memuaskan hati pemimpin pembangkang terutama DAP.

"Semua tahu sejarah komunis ini macam mana. Justeru tidak perlulah dibangkitkan kembali. Malah sebelum ini pun rakyat dah menyatakan tidak bersetuju untuk Chin Peng kembali ke negara ini. Apa lagi yang nak dihebohkan", ujarnya.

No comments:

Post a Comment