Sunday, November 8, 2009

Guan Eng sekat projek kerajaan Persekutuan bantu Melayu Pulau Pinang


sebuah kampung Melayu di PP

PULAU PINANG 7 Nov. - Kerajaan Persekutuan kecewa dengan tindakan kerajaan Pulau Pinang yang enggan bekerjasama dengan agensi pusat di negeri itu terutamanya dalam urusan memberikan kelulusan terhadap sesuatu projek yang telah dirancang.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop berkata, pihaknya menerima aduan daripada beberapa agensi mengenai sikap kerajaan negeri yang tidak bekerjasama terutamanya apabila ia melibatkan pembangunan tanah di negeri itu.

"Mesyuarat Majlis Tindakan Kerajaan Persekutuan bagi Pulau Pinang sering mendengar aduan daripada agensi persekutuan terutamanya berkaitan dengan proses mendapatkan kelulusan tanah dan ini amat tidak baik kerana ia boleh menjejaskan pembangunan yang dirancang," katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat berkenaan di sini.

Katanya, antara agensi yang menghadapi masalah sedemikian ialah Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang (Perda) yang mengadu permohonannya untuk menukar syarat guna tanah milik agensi itu tidak mendapat sebarang maklum balas daripada kerajaan negeri walaupun ia sudah lama dikemukakan.

"Perda telah membuat permohonan untuk memajukan beberapa bidang tanah tetapi tidak mendapat maklum balas dari kerajaan negeri dan perkara ini dikatakan menjadi halangan kepada pembangunan yang dirancang untuk manfaat rakyat di kawasan luar bandar," katanya.

Nor Mohamed berkata, seharusnya kerajaan negeri memberikan layanan yang sama dan adil kepada semua agensi tanpa mengira sama ada ia agensi pusat, negeri mahupun swasta.

Katanya, kelewatan memberikan kelulusan akan menimbulkan pelbagai kesan antaranya merencatkan pembangunan yang dirancang untuk golongan sasar dan kos projek meningkat.

Menurutnya, beliau sendiri telah berjumpa dengan Ketua Menteri Lim Guan Eng berhubung perkara ini dan menyerahkan salinan dokumen berkaitan tetapi masih tiada perkembangan sehingga kini.

Sehubungan itu, beliau berharap kerajaan Pulau Pinang dapat memberikan pertimbangan segera terhadap permohonan agensi terbabit termasuk Perda.

"Mereka (kerajaan negeri) kena cepat buat keputusan dan tak bolehlah buat seperti (tidak layan permohonan) hanya kerana ia adalah agensi pusat. Saya sedih dan kecewa dengan keadaan ini dan nampak mereka tidak adil.

"Kalau kerajaan negeri tidak mahu bekerjasama dengan kerajaan persekutuan, mungkin dalam hal-hal lain kerajaan persekutuan pula tidak mahu bekerjasama dengan kerajaan negeri dan ini akan merugikan kedua-dua pihak," katanya.

Pada perkembangan lain, Nor Mohamed berkata, peranan Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU) Jabatan Perdana Menteri telah diberi nafas baru untuk memastikan semua perancangan projek pembangunan berjalan mengikut jadual.

"Suatu masa dahulu, ICU hanya bertindak sebagai penyelesai masalah bagi mana-mana projek yang tidak dapat dilaksanakan mengikut perancangan tetapi kemudiannya peranan itu dikurangkan kepada pemantau kerana banyak agensi lain terlibat.

"Bagaimanapun, baru-baru ini Perdana Menteri mengumumkan ICU perlu memainkan peranan lamanya semula termasuk membuat keputusan segera bagi projek-projek yang bermasalah. Kita (ICU) perlu selesaikan masalah, buat keputusan dan pastikan projek berjalan," katanya. - Bernama

Komen Pb

Sebagai rakyat PP , jika beginilah sikap kerajaan sosialis DAP PP terhadap pembangunan yang hendak dilakukan oleh kerajaan persekutuan , maka elok lah selepas ini tak payah buat projek pembangunan lagi di sini .

Kalau PERDA sebuah agensi kerajaan yang diwujudkan untuk membantu Bumiputra di PP nak buat projek pembangunan untuk faedah Melayu PP pun dihalang oleh Guan Eng, memang nampak sangat kerajaan sosialis DAP PP ini mempunyai agenda untuk biarkan Melayu terus dipinggirkan dan jadikan bangsa ini mundur seperti berlaku di Singapura.

Kalau dulu zaman BN , Perda dan agensi kerajaan lain mudah untuk membuat projek pembangunan untuk Melayu PP tetapi kini habuk pun tarak . Semua projek nak buat kena lalu Si Kafir harbi Lim Guan Eng ini !!! Celaka betul dia ni , nak perjahanamkan orang Melayu PP .Sudah lah tanah wakaf nak dibangunkan MAIPP disekat , kini projek pembangunan oleh kerajaan persekutuan juga turut disekat !!!

Orang Melayu PP harus sedar ,

Lim Guan Eng kini cuba sekat bantuan untuk orang Melayu oleh kerajaan Pusat ..

Guan Eng dilihat cuba balas dendam kepada orang MELAYU yang majoriti menyokong BN yang menguasai 11 kerusi DUN PP

Ini lah Nasib Melayu PP ..Semakin dipinggirkan !!

sumber : Pejuang bangsa

No comments:

Post a Comment