Thursday, August 5, 2010

Guan Eng lidah biawak cuba ganggu PDRM pulak




KUALA LUMPUR 4 Ogos - Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng disifatkan sebagai seorang yang dangkal dan mempunyai fikiran cetek kerana mengusulkan cadangan agar Cawangan Khas polis ditutup.

Ketua Penerangan Pemuda UMNO, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican berkata, Setiausaha Agung DAP itu juga tidak memahami dan menghayati perjuangan Polis Diraja Malaysia (PDRM) secara keseluruhan.

Oleh yang demikian, katanya, Guan Eng sepatutnya berhenti daripada terus mengecam dan mengeluarkan pelbagai cadangan yang boleh merosakkan imej PDRM.

"Sebagai sayap perisikan PDRM, Cawangan Khas berperanan memantau unsur subversif dan ancaman militan dalam masyarakat. Ia bukan sesuatu yang kecil malah melibatkan keselamatan dan kestabilan negara.

"Jika peranan sebesar ini pun dianggap mainan dan tidak penting, Guan Eng jelas sekali gagal memahami dan menghayati perjuangan PDRM keseluruhannya," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Kelmarin, akhbar berbahasa Inggeris, The Star memetik kenyataan Guan Eng yang mempersoalkan kepentingan Cawangan Khas di negara ini dan mahukan agar unit khas berkaitan trauma dan serangan yang menguruskan hal keganasan seksual ditubuhkan.

Ketua Menteri itu dilaporkan berkata, adalah lebih baik jika anggota Cawangan Khas ditukarkan kepada Unit Keganasan dan Jenayah Seksual kerana ia memberi nilai yang lebih kepada kewangan negara selain menganggapnya sebagai penggunaan sumber yang lebih baik.

Cadangan itu dibuat Guan Eng ketika berucap menutup Persidangan Mengarus Perdana Gender: Keadilan Untuk Semua di sebuah hotel di Tanjung Bungah, Pulau Pinang, Ahad lepas.

Reezal menambah, fokus dan perhatian Guan Eng selaku Ketua Menteri sepatutnya terarah kepada usaha melaksanakan pelbagai janji perubahan yang selalu diucapkannya di negeri itu.

"Malangnya, banyak masa beliau dihabiskan untuk mencari salah orang lain. Apakah ini kaedah menutup kelemahan dan kepincangan pentadbirannya sendiri?

"Selepas merosakkan hubungan dengan Pegawai Kemajuan Negeri (SDO), apakah ini strategi barunya untuk merosakkan hubungan dengan PDRM pula? Apa pun, saya percaya majoriti rakyat mempunyai rasa percaya dan berterima kasih dengan sumbangan Cawangan Khas dan PDRM," katanya.

Sementara itu, Persatuan Bekas Polis Malaysia (PBPM) turut bersetuju dengan kenyataan Reezal yang menyifatkan Guan Eng tidak memahami secara mendalam peranan polis apabila mencadangkan pembubaran Cawangan Khas.

Presidennya, Shafie Bakri ketika dihubungi berkata, apa yang dilontarkan Guan Eng itu adalah satu pemikiran kebudak-budakan.

No comments:

Post a Comment